torsdag 27. mai 2010

Kort og godt!


Min egen mikronovelle: ”Bilen. Hans største og siste drøm”

Mikronovelle. Jeg måtte smake på ordet en stund, før jeg satte meg for å lese artikkelen om fenomenet i A-magasinet. Nytt og spennende, eller et forsøk på å finne en annen måte å tilnærme seg poesien på? Seks ord burde jo kunne kalles et lite dikt?

Mikro kommer av det greske ordet for liten. Det er med andre ord en liten novelle. En novelle er jo i utgangspunktet kort, men seks ord kan vel umulig romme en handling, med en start, spenningskurve, vendepunkt og slutt? Seks ord er faktisk nok, men forutsetter nok en leser med god fantasi og et eget stort ordforråd. Det er en virkningsfull novelleform, som kanskje passer perfekt inn i vår tids svært så effektive hverdag. Vi stresser rundt for å rekke alle våre ”nødvendige” gjøremål, og har knapt tid til å lese en god bok. Lydbøker kan man jo selvfølgelig høre i bilen, eller på toget. Men gleden ved å lese ord, for så å kunne leke litt med dem før man danner seg bilder til handlingen, gjør at jeg foretrekker å lese ordene selv. Mikronoveller vil i så måte passe perfekt inn i dagens hektiske samfunn. Seks ord rekker man å lese når som helst, og hvor som helst. Man kan lagre dem i hukommelsen, for så å gjenhente dem ved en senere anledning. Fylle ut med manglende ord, helt til man har sin egen fullkommene historie. Likevel vil en mikronovelle for meg, kun være et supplement til en god novelle eller roman.

Foto: Magnar Larsen/2400/ manipulert av Tuva

Tuva

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar